Auto – pala historiaa

Auto on halki historian ollut mullistava keksintö niin paikasta toiseen liikkumisen kuin tavarankuljetuksenkin saralla. Perinteisesti autolla on tarkoitettu kulkuneuvoa, joka liikkuu pyörillä moottorin voimin. Autolla voidaan kuljettaa niin henkilöitä kuin tavaraakin. Nimi auto on lyhennelmä kreikan kielessä alunperin olleesta sanasta automobiili. Suomen lain mukaan autossa täytyy olla vähintään neljä pyörää ja sen nopeus tulee olla yli 25 kilometriä tunnissa.

Auton historia

Auton historia ulottuu aina 1400-luvulle asti, jolloin ensimmäiset itseliikkuvat ajoneuvot suunniteltiin. Tällöin ei luonnollisestikaan vielä tiedetty termistä auto yhtään mitään. 1700-luvun ensimmäiset autot toimivat höyrykoneella, ja usein sanotaankin, että ensimmäinen auto oli Nicolas Cugnot’n höyryauto vuodelta 1769. Auton tehtävä oli vetää raskaita armeijan tykkejä perässään.

Vuonna 1832 ensimmäiset höyryautot pääsivät tieliikenteen mukaan. Karl Benzin polttomoottorilla liikkunut auto vuodelta 1885 onkin huomattavasti lähempänä nykyistä autoa, sillä se oli huomattavasti kehittyneempi. Näihin aikoihin autoteollisuus otti isoja harppauksia eteenpäin, sillä kehitettiin esimerkiksi nykyistä vastaava vaihteisto sekä kitkakytkin.

1890 Rudolf Dieselin dieselöljy nousi vaihtoehdoksi Benzin polttomoottoriauton rinnalle polttoaineratkaisuna. Suomessa autot vakiintuivat ennen 1900-luvun puolta väliä Henry Fordin käynnistäessä auton liukuhihnatuotannon vuonna 1913. Tällä oli suuri vaikutus myös suomalaiseen autokulttuuriin. 1920-luvun alussa P. J. Heikkilän johdolla luotiin Finlandia-auto, joka oli ensimmäinen sarjatuotettu suomalainen auto. Vuonna 1931 aloitettiin Sisu-merkkisten kuorma-autojen valmistus. Vuonna 1969 perustettiin Uudenkaupungin autotehdas, joka teki muun muassa Mercedes Benz-, Saab-, sekä Talbot-merkkisiä autoja. Tämän jälkeen autot oikeastaan nousivat enemmän pinnalle myös Suomessa, eivätkä kaikki autot enää näyttäneet samalta rakenteensa ja ulkonäkönsä osalta.

Mistä auto sai nimensä?

Auto on tiettävästi saanut alkuperänsä kreikan kielen sanasta automobiili, joka yhdistää kreikkaa ja vanhaa latinaa. Nimellä on kuitenkin viittauksia myös esimerkiksi englannin, ranskan ja ruotsin kieleen. Autolle on yritetty keksiä myös täysin suomalaisia nimiä korvaamaan auto-sanan, mutta auto on kuitenkin onnistunut vakiinnuttamaan itsensä osana suomen kieltä.

Miten auto toimii?

Autossa on luonnollisesti runkoon liitetyt pyörät, sekä moottori, joka toimii auton voimanlähteenä. Auton hidastamiseen tarvitaan jarrut, jotta ajoneuvo on ylipäätään turvallinen. Pyörät luonnollisesti muodostuvat renkaasta sekä vanteesta. Tämän lisäksi autossa on kori, jotta sillä voidaan kuljettaa ihmisiä tai tavaraa sekä ratti, jolla autoa voidaan ohjata. Tämä on oikeastaan auton perusperiaate, joka ei ole muuttunut sitten ensimmäisten virallisten autojen.

Autot ovat toki muuttuneet huomattavasti modernimmiksi vuosien saatossa, mutta perinteet ovat edelleen säilyneet. Olihan jo maailman ensimmäinen auto ensisijaisesti asioiden kuljetukseen tarkoitettu. Nykyisin auto on kuitenkin luonnollisesti saavuttanut hyvin pitkälti nykyisen muotonsa ja rakenteensa. Jos tarvitset autollesi uuden autotallin, Byggmax tarjoaa tarvikkeet monenlaisiin rakennusprojekteihin ja sen valikoimiin kannattaa ehdottomasti tutustua.

Autoja on luonnollisesti myös erilaisia. Niin sanotut henkilöautot on tarkoitettu ihmisten kuljetukseen. Tämän lisäksi on kuitenkin kuorma-autoja sekä paketti-autoja, joissa tavaratilaa on enemmän. Näiden autojen pääasiallinen tarkoitus on kuljettaa ennen kaikkea tavaraa. Julkisilla instansseilla, kuten poliisilla, pelastuslaitoksella, sekä palolaitoksella on luonnollisesti eri tilanteisiin sopivat autot, joita voidaan käyttää monipuolisesti tilanteen sallimalla tavalla. Autoihin voidaan tarvittaessa myös liittää erilaisia vaunuja, mikäli tarvitaan lisätilaa tavaralle tai esimerkiksi on tarpeen vetää mukana toista autoa tai jotakin muuta kulkuneuvoa.