Autoilu on jatkuvassa muutoksessa

Autoilu kehittyy jatkuvasti. Se on jatkuvassa murroksessa, ja samaan aikaan kehitys tuntuu liikkuvaan jopa useampaan suuntaan. Toisaalta kehitetään jatkuvasti uudenlaisempia ja parempia autoja, kun taas toisaalta liputetaan ympäristöystävällisyyden puolesta ja pyritään monin eri keinoin vähentämään saastuttavaa autoilua. Mikä on autojen tulevaisuus, ja voidaanko tulevaisuudessa olettaa olevan lainkaan yksityisautoilua?

Onko autojen älykkyys ja lopulta itseajavat autot autoilun tulevaisuutta?

Autojen älykkyysominaisuudet ottavat jatkuvasti suuria kehitysharppauksia. Jo 20 vuodessa autot ovat kehittyneet niin hurjasti, ettei vastaavaa olisi voitu ennustaa edes kaikkein tieteellisimmissä elokuvissa. Vaikka itseajavat autot ovat olleet scifi-tarinoiden keskiössä jo vuosia, vain harva olisi voinut ennustaa niiden olevan jo oikeassa liikenteessä ennen vuotta 2020. Ei olla enää kovinkaan kaukana siitä, että suuri osa autoista tulee olemaan itseohjautuvia tai ainakin joillakin älyavustuksilla toimivia. Esimerkiksi kaistalla auton pidättävät kaistavahdit, peruutuskamerat, itseparkkeeraukset ja erilaiset ajoa avustavat tekniset apuvälineet ovat jo arkipäivää hieman vanhemmissakin autoissa. Käytännössä auto kulkee jatkuvasti siihen suuntaan, että inhimillisen virheen mahdollisuutta karsitaan yhtälöstä.

Toisaalta tämä on aiheuttanut osaltaan eettistä pohdintaa, kun joudutaan miettimään sitä, kuinka autot voidaan ohjelmoida mahdollisimman reilusti. Jos itseajava auto esimerkiksi joutuu tilanteeseen, jossa sen on törmättävä johonkin, törmääkö se ennemmin polkupyörällä ajavaan vanhukseen vai autolla ajavaan lapsiperheeseen? Entä jos autoon tulee oikosulku, ja se ajaa vahingossa jalankulkijoiden päälle? Tällaiset pohdinnat päätyvät usein siihen, että autot eivät aivan vielä ole valmiita toimimaan täysin autonomisina toimijoina. Usein kaikkein paras vaihtoehto on juurikin älyominaisuuksien höydyntäminen ja apuna käyttäminen kuitenkin niin, että ihmisen oma tahto ja ongelmanratkaisu pysyy edelleen osana yhtälöä ja toimii käsi kädessä apuvälineiden kanssa.

Kun vielä autojen aurinkosuojakalvo ja muut lisäominaisuudet ovat kuosissa, ei auto ole enää kovinkaan pitkällä täydellisyydestä. Kuinka pitkälle auton kehityksessä voidaan vielä mennä, kun jo nykytilanne hipoo täydellisyyttä? Entä mitä jos sittenkin on niin, että autojen täydellisyyden jälkeen lähdetäänkin tavoittelemaan toista ääripäätä: täyttä autottomuutta?

Jäävätkö autot historiaan?

Samalla kun autojen ominaisuuksia hiotaan huippuunsa, painaa vaakakupissa myös toinen olennainen seikka, jota ei voida nykyisessä tilanteessa täysin sivuuttaa: ilmastonmuutos. Kun ilmastomme ja maapallomme on huonommassa jamassa kuin koskaan, vaaditaan toimia aivan jokaiselta. Ilmastonmuutoksen hidastamiseksi tehtävät muutokset eivät välttämättä ole järjin suuria, mutta niihin heräämistä vaaditaan nyt. Yksi kaikkein konkreettisimmista ja suurinta osaa maailman ihmisistä koskeva muutos on ehdottomasti yksityisautoilun vähentäminen.

Yksityisautoilun osa päästöistä on häkellyttävän suuri, ja pienetkin parannukset näkyisivät maapallon keuhkoissa nopeasti. Monen kohdalla lyhyemmät matkat, kuten kauppareissut ja työmatkat, hoituisivat usein helposti myös kävellen, polkupyörällä tai julkisilla liikennevälineillä. Nämä ovatkin asioita, joita aivan jokaisen tulisi nykyään punnita arkielämässään. Hyvä haaste on esimerkiksi kirjoittaa viikon ajan ylös kaikki lyhyetkin automatkat: huomaatko kenties käyttäväsi autoa turhaan?

Onneksi autojenkin kehityksessä on nähty ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Esimerkiksi aivan tavalliseen bensa-autoon pystyy asentamaan filtterin, jonka avulla siihen voi käyttää ympäristöystävällisempää polttoainetta, etanolia, ja lisäksi myös sähköautot ovat hinnastaan huolimatta yleistyneet myös tavallisen kansan parissa muutamina viime vuosina.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *