Sähköautoilu on tullut jäädäkseen, ja yhä useampi meistä harkitsee tai on jo siirtynyt sähköisen voimanlähteen pariin. Yksi sähköautoilun keskeisimmistä mukavuustekijöistä on vaivaton kotilataus. Kun auton saa ladattua yön aikana täyteen omassa pihassa, arki rullaa huomattavasti sujuvammin. Mutta millainen latausasema kotiin kannattaa hankkia, mitä asennuksessa tulee huomioida ja millaisiin kustannuksiin on syytä varautua? Tässä artikkelissa pureudumme syvälle näihin kysymyksiin, jotta sinäkin voit tehdä tietoon perustuvan päätöksen ja nauttia sähköautoilustasi täysin siemauksin.
Miksi kotilatausasemaan kannattaa panostaa
Moni saattaa pohtia, onko erillinen kotilatausasema välttämätön, kun auton mukana tulee usein tilapäislataukseen tarkoitettu kaapeli (ns. schuko-laturi). Vaikka tavallisesta pistorasiasta lataaminen on mahdollista, se on tarkoitettu vain satunnaiseen ja väliaikaiseen käyttöön. Meidän on syytä muistaa, että tavallisia kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään sähköauton latauksen vaatimaa pitkäaikaista ja suurta kuormitusta. Tämä voi aiheuttaa ylikuumenemisriskin ja pahimmillaan jopa tulipalovaaran. Kiinteästi asennettu latausasema sen sijaan on suunniteltu nimenomaan sähköautojen turvalliseen ja tehokkaaseen lataukseen. Se tarjoaa paitsi merkittävästi nopeamman latauksen – jopa 60 % nopeammin kuin ilman sitä – myös mielenrauhaa. Usein latausasemat sisältävät aktiivisen vikavirtasuojan ja muita turvallisuutta parantavia ominaisuuksia. Lisäksi kotilataus on yleensä huomattavasti edullisempaa kuin julkisten latauspisteiden käyttö, joiden hinnoittelu voi olla kirjavaa. Kunnon latausasema on siis investointi paitsi mukavuuteen ja ajansäästöön, myös turvallisuuteen ja taloudellisuuteen. Ajattele sitä: auto on aina aamulla valmiina päivän seikkailuihin, ilman tarvetta etsiä vapaita julkisia latureita. Julkiset latauspisteet, kuten alla olevassa kuvassa näkyvät rivistöt, palvelevat toki tarvettaan matkan varrella, mutta arjen sujuvuuden takaa oma asema kotona.
Rivi julkisia NMDOT-merkittyjä sähköauton latausasemia. Vaikka julkiset latauspisteet palvelevat matkan varrella, kotilataus takaa arjen sujuvuuden.
Kotisi valmiuksien kartoittaminen ennen latausaseman hankintaa
Ennen kuin lähdemme valitsemaan itse latausasemaa, on ensiarvoisen tärkeää selvittää kotimme sähköjärjestelmän soveltuvuus sähköauton lataamiseen. Tämä on vaihe, jota ei kannata ohittaa, sillä se takaa turvallisen ja toimivan latausratkaisun. Suosittelen lämpimästi kääntymään sähköalan ammattilaisen puoleen, joka suorittaa niin sanotun lataustapakartoituksen. Tässä kartoituksessa asiantuntija tarkistaa kiinteistön sähköresurssit, pääsulakkeiden koon ja kunnon sekä sähköpääkeskuksen tilan. On hyvä ymmärtää, että esimerkiksi Suomessa omakotitalojen yleisin pääsulakekoko on 3 x 25A. Vaikka tämä riittää moneen, kaikkea virtaa ei voida valjastaa pelkästään auton lataukseen, sillä kodin muut sähkölaitteet, kuten lämmitys ja kodinkoneet, vaativat myös osansa. Tyypillisesti kotilatausasemasta saadaan kuitenkin irti 13–16A virtaa, mikä riittää useimpien tarpeisiin. Ammattilainen osaa arvioida, onko sähköjärjestelmää tarpeen päivittää, esimerkiksi suurentamalla pääsulakkeita tai uusimalla sähkökeskus, mikäli se on vanha tai täynnä. Nämä ovat töitä, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi kokonaiskustannuksiin, joten niiden selvittäminen etukäteen säästää monelta harmilta.
Latausaseman optimaalinen sijoituspaikka
Latausaseman sijoituspaikka on myös tärkeä miettiä jo suunnitteluvaiheessa. Ihanteellinen paikka on sellainen, johon auto on helppo pysäköidä ja josta latauskaapeli ylettää vaivattomasti auton latausporttiin. Yleisimpiä sijoituspaikkoja ovat autotalli, autokatos tai talon ulkoseinä. Mikäli asema asennetaan ulos, on tärkeää varmistaa sen säänkestävyys ja mahdollisuuksien mukaan sijoittaa se katoksen alle kosteusvaurioiden minimointiin. Etäisyys sähköpääkeskuksesta vaikuttaa kaapelointitarpeeseen ja siten asennuskustannuksiin – mitä lyhyempi veto, sen parempi. Kaapelin pituus on myös hyvä huomioida; useimmissa latausasemissa kaapeli on noin 5–7,5 metriä pitkä. Ammattilainen auttaa valitsemaan parhaan sijoituspaikan ottaen huomioon sekä käytännöllisyyden että turvallisuusnäkökohdat.
Oikean latausaseman valinta vaatii tehoa, älyä ja turvallisuutta
Kun kotimme sähköiset valmiudet ovat selvillä, voimme siirtyä valitsemaan sopivaa latausasemaa. Markkinoilla on laaja valikoima erilaisia laitteita, joten omien tarpeiden ja auton ominaisuuksien ymmärtäminen on avainasemassa. Onneksi apua on saatavilla; esimerkiksi Skårebo Energin kaltaiset asiantuntijat tarjoavat laajan valikoiman laadukkaita latausasemia ja muita sähköauton latausratkaisuja niin yksityisille kuin yrityksillekin, painottaen laadukkaita ja turvallisia tuotteita. Hyvin valittu latausasema palvelee luotettavasti ja tekee sähköautoilusta entistäkin sujuvampaa.
Latausteho ja sen vaikutus akun täyttymisnopeuteen
Yksi keskeisimmistä valintakriteereistä on latausteho, joka ilmoitetaan kilowatteina (kW). Yleisimmät tehot kotikäyttöön ovat 3,6 kW, 11 kW ja joissain tapauksissa 22 kW. Valintaan vaikuttavat auton sisäisen laturin (OBC, On-Board Charger) kyky vastaanottaa virtaa sekä kotisi sähköjärjestelmän kapasiteetti. Useimmat uudet täyssähköautot tukevat 11 kW:n kolmivaiheista (3x16A) AC-latausta, mikä onkin usein erinomainen kompromissi latausnopeuden ja sähköverkon kuormituksen välillä. Tällä teholla akun saa ladattua yön aikana tyhjästä täyteen. Ladattavat hybridit puolestaan latautuvat usein hitaammin, tyypillisesti 3,6 kW:n (1x16A) tai 7,2 kW:n (1x32A tai 2x16A) teholla. Vaikka autosi tukisi vain yksivaiheista latausta, voit silti käyttää kolmivaiheista latausasemaa – se ei vahingoita autoa. On hyvä muistaa, että 22 kW:n latausteho vaatii usein jo suuremmat pääsulakkeet (esim. 3x35A), eikä moni auto edes pysty hyödyntämään näin suurta tehoa AC-latauksessa. Alla oleva kuva havainnollistaa tyypillistä kotilatausjärjestelyä, jossa valkoinen Nissan Leaf on kytkettynä seinään asennettuun latausyksikköön autotallissa.
Tyypillinen kotilatausjärjestely: Valkoinen Nissan Leaf sähköauto latautumassa seinään asennetulla latausasemalla omakotitalon autotallissa. Tämä kuvaa hyvin, kuinka kätevästi sähköauton voi ladata kotona yön aikana.
Latausliitin ja kaapeli kumpi valita kiinteä vai erillinen
Euroopassa sähköautojen latausstandardi on Type 2 -liitin, joten lähes kaikki kotilatausasemat on varustettu tällä. Voit valita aseman joko kiinteällä latauskaapelilla tai pistorasialla, johon kytketään erillinen latauskaapeli. Kiinteä kaapeli on monien mielestä kätevämpi, sillä se on aina valmiina käyttöön. Pistorasiamalli taas tarjoaa joustavuutta, jos taloudessa on esimerkiksi autoja erilaisilla latausliittimillä (vaikka Type 1 onkin jo harvinaisempi uusissa autoissa) tai jos haluat käyttää eri pituista kaapelia.
Turvallisuus ennen kaikkea vikavirtasuojaus kuntoon
Turvallisuus on kotilatauksessa ehdoton prioriteetti. Latausasemassa tulee olla asianmukainen vikavirtasuojaus. Tämä tarkoittaa yleensä A-tyypin vikavirtasuojaa yhdistettynä erilliseen tasavirran tunnistukseen (DC-suoja, vähintään 6mA) tai B-tyypin vikavirtasuojaa, joka kattaa sekä AC- että DC-vikavirrat. Ammattitaitoinen sähköasentaja varmistaa, että asennus täyttää kaikki määräykset. Muistathan, että lataus keskeytyy automaattisesti akun täyttyessä, ja latauskaapeli pysyy yleensä lukittuna autoon latauksen ajan, mikä estää ilkivallan.
Älykkäät ominaisuudet tuovat mukavuutta ja optimointia
Nykyaikaiset latausasemat tarjoavat usein monipuolisia älyominaisuuksia, jotka tekevät lataamisesta entistäkin vaivattomampaa ja taloudellisempaa. Yksi tärkeimmistä on dynaaminen kuormanhallinta (DLB). Se tarkoittaa, että latausasema seuraa kiinteistön kokonaissähkönkulutusta reaaliajassa ja säätää auton lataustehoa sen mukaan. Näin vältetään pääsulakkeiden ylikuormittuminen, vaikka muut suuret sähkölaitteet, kuten kiuas tai liesi, olisivat päällä. Dynaaminen kuormanhallinta on erityisen suositeltava, jos sähköliittymäsi on rajallinen tai jos haluat maksimoida lataustehon turvallisesti. Muita hyödyllisiä älyominaisuuksia ovat esimerkiksi latauksen ajastus (esim. pörssisähkön halvoille yötunneille), etähallinta mobiilisovelluksella, energiankulutuksen seuranta ja RFID-tunnistus, joka voi olla kätevä, jos asema on esimerkiksi jaetussa käytössä tai haluat rajoittaa sen käyttöä.
Asennusprosessi ja kustannukset mitä ammattilaisen työ maksaa
Sähköauton latausaseman asennus on aina sähköalan ammattilaisen työtä. Kyseessä on luvanvarainen sähköasennus, jota ei missään nimessä tule yrittää tehdä itse. Ammattilainen varmistaa, että asennus tehdään turvallisesti ja kaikkien säädösten mukaisesti. Asennusprosessi alkaa yleensä lataustapakartoituksella (ellei sitä ole jo tehty). Tämän jälkeen valitaan yhdessä asiakkaan kanssa paras paikka asemalle. Itse asennus käsittää tyypillisesti kaapelivedon sähkökeskukselta latausasemalle, aseman kiinnityksen ja kytkennän. Latausasema muodostaa aina oman virtapiirinsä, mikä lisää turvallisuutta. Lopuksi asentaja tekee tarvittavat mittaukset ja tarkastukset sekä antaa käyttöopastuksen. Asennustyö kestää yleensä muutamasta tunnista työpäivään, riippuen kohteen haastavuudesta.
Hintaan vaikuttavat tekijät ja kotitalousvähennyksen hyödyntäminen
Latausaseman hankinnan kokonaiskustannukset muodostuvat itse laitteen hinnasta ja asennustyön osuudesta. Latauslaitteiden hinnat vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta aina yli tuhanteen euroon, riippuen tehosta ja ominaisuuksista. Esimerkiksi perusmallinen 11 kW:n asema voi maksaa noin 500–800 euroa, kun taas älykkäillä ominaisuuksilla varustetut mallit ovat kalliimpia. Asennuksen hinta vaihtelee tyypillisesti noin 500–2000 euron välillä. Hintaan vaikuttavat muun muassa kaapeloinnin pituus ja vaativuus, tarvitaanko sähkökeskukseen muutoksia (esim. lisäsulakkeita, vikavirtasuojaa), ja tehdäänkö asennus seinään vai erilliseen pylvääseen. Yksinkertaisimmillaan, jos vanha lämmitystolppa vaihdetaan uuteen latausasemaan ilman suurempia kaapelointitöitä, kustannukset ovat matalammat. Laajemmat asennukset, jotka vaativat esimerkiksi uuden kaapelivedon teknisestä tilasta autotalliin ja mahdollisesti pääsulakkeen korotuksen, nostavat hintaa. Onneksi asennustyön osuudesta voi hakea kotitalousvähennystä, mikä keventää kustannustaakkaa. Vuosina 2023 ja 2024 vähennys on ollut 40 % työn arvonlisäverollisesta hinnasta, maksimissaan 2250 euroa henkilöä kohden vuodessa (omavastuu 100 euroa). Ajankohtaiset tiedot kotitalousvähennyksestä kannattaa aina tarkistaa Verohallinnon sivuilta. Muista aina pyytää tarkka tarjous asennuksesta, joka sisältää kaikki työvaiheet ja materiaalit.
On myös hyvä huomioida, että vaikka julkiset pikalatausasemat, kuten alla kuvassa näkyvä Electrify America -latauspiste, tarjoavat nopeaa latausta matkan varrella, niiden käyttö on yleensä kalliimpaa kuin kotilataus. Kotilatausasema on siis pitkällä tähtäimellä taloudellinen valinta.
Lähikuva julkisesta Electrify America -pikalatausasemasta. Nämä tehokkaat asemat tarjoavat nopeaa latausta matkan varrella, mutta kotilataus on usein taloudellisempi vaihtoehto päivittäiseen käyttöön.
Akun hyvinvointi ja oikeat lataustavat
Jotta sähköautosi akku palvelisi sinua mahdollisimman pitkään ja hyvin, kannattaa kiinnittää huomiota lataustapoihin. Vaikka akut ovat kehittyneet valtavasti, muutamalla niksillä voimme edesauttaa niiden pitkäikäisyyttä. Yleinen suositus on ylläpitää akun varaustasoa arkikäytössä noin 20–80 prosentin välillä. Täyteen (100 %) lataamista kannattaa suosia lähinnä ennen pidempiä matkoja. Akun jättämistä pitkäksi aikaa täyteen ladatuksi tai täysin tyhjäksi kannattaa välttää. Useimmissa sähköautoissa ja älykkäissä latausasemissa voi ajastaa latauksen tai asettaa maksimilataustason, mikä helpottaa näiden suositusten noudattamista. Lisäksi akku latautuu parhaiten ollessaan lämmin, esimerkiksi heti ajon jälkeen. Kylmällä säällä lataus voi olla hitaampaa, ja jotkin autot käyttävät energiaa akun lämmittämiseen ennen latauksen alkua tai sen aikana.
Miten toimia jos asun taloyhtiössä
Sähköauton latausmahdollisuuksien järjestäminen taloyhtiössä voi olla hieman monimutkaisempaa kuin omakotitalossa, mutta ei suinkaan mahdotonta. Yhä useampi taloyhtiö onneksi ymmärtää lataustarpeen kasvun ja ryhtyy toimiin latausinfran rakentamiseksi. Prosessi vaatii yleensä yhtiökokouksen päätöksen ja huolellisen suunnittelun, jossa kartoitetaan kiinteistön sähköjärjestelmän kapasiteetti ja asukkaiden tarpeet. Usein taloyhtiöissä päädytään älykkäisiin latausratkaisuihin, jotka mahdollistavat dynaamisen kuormanhallinnan useiden latauspisteiden kesken sekä latauskustannusten oikeudenmukaisen kohdistamisen käyttäjille. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää avustusta taloyhtiöille sähköautojen latausinfran rakentamiseen, mikä voi kattaa merkittävän osan kustannuksista. Kannattaa siis rohkeasti ottaa asia esille omassa taloyhtiössäsi!
Kotilataus on avain sujuvampaan ja vihreämpään autoiluun
Sähköauton kotilatausaseman hankinta on merkittävä askel kohti vaivattomampaa, taloudellisempaa ja ympäristöystävällisempää autoilua. Vaikka alkuinvestointi saattaa tuntua suurelta, sen hyödyt kantavat pitkälle tulevaisuuteen. Huolellisesti valittu ja ammattitaitoisesti asennettu latausasema palvelee luotettavasti vuosia, tekee arjesta sujuvampaa ja mahdollistaa parhaimmillaan jopa oman aurinkoenergian hyödyntämisen auton latauksessa. Me sähköautoilijat tiedämme, että kunnon latausratkaisu kotona ei ole pelkkä mukavuus, vaan se on olennainen osa koko sähköisen liikkumisen kokemusta. Se vapauttaa meidät riippuvuudesta julkisiin latauspisteisiin ja antaa vapauden lähteä matkaan aina täydellä akulla. Toivottavasti tämä opas on antanut sinulle kattavasti tietoa ja itseluottamusta oman kotilatausratkaisusi suunnitteluun ja hankintaan. Onnea matkaan kohti sähköisempää tulevaisuutta!