Talvi on toisinaan muodostunut ongelmaksi sähköautojen kasvavalle omistajajoukolle. Kun autoa on Suomen olosuhteissa ajettu kovemmilla pakkasilla, on pakkasten mukana tullutkin yllättäen ongelmia ajoneuvoihin.
Ongelmia Teslan malleissa
Erityisesti suositussa Teslan Model 3:ssa on ollut ilmeisesti ongelmia kylmällä säällä, sillä näiden autojen akut eivät kestä kylmää kovin hyvin. Mutta Teslan syytä tämä ongelma ei kokonaan missään tapauksessa ole, sillä akkujen valmistaja on Panasonic. Myöskin muissa autoissa, joissa on käytössä tämä samainen akku, on ollut ongelmia kylmällä säällä.
Pelkästään Tesla valmisti ja möi viime vuonna yli 245 000 ajoneuvoa, joten tämä ongelma on varmasti aiheuttanut pääkipua melko monelle omistajalle. Teslan omistajat ovat kohdanneet myös myöskin muita hieman tavanomaisempia talviongelmia, kuten kahvojen ja ovien jäätymistä.
Kantama hupenee huomattavasti
Monilla eri valmistajien malleilla testattiin, että jos lämpötila laski alle -6 asteen, autojen toimintamatka laski keskimäärin noin 41 prosenttia, mikä on todella suuri määrä. Jopa auton käyntiin laittaminen syö akkua huomattavasti tavallista enemmän kylmissä olosuhteissa. Tutkijat ovat hämmästyneitä näin suuresta muutoksesta lämpötilan laskiessa.
Ongelmana aiheutunee suurelta osalta siitä, että siinä kun tavallisissa polttomoottorilla toimivissa autoissa voi lämmittää matkustamoa moottorin tuottamalla ylimääräisellä lämmöllä, sähköautojen pitää lämmittää myös matkustamo akun kustannuksella. Osatekijänä on myös se, että mallien käyttämät lithiumioniakut viihtyvät samoissa lämpötiloissa kuin ihminen, eli hieman yli 20 celsius-asteessa.
Myöskin korkeat lämpötilat voivat aiheuttaa hallaa toimintamatkalle
Ainoa ongelma eivät siis suinkaan ole matalat kylmät lämpötilat, vaan myöskin korkeissa lämpötiloissa on havaittu muutoksia auton toimintamatkassa. Kylmässä säässä toimintamatkan muutos luonnollisesti on kuitenkin radikaalimpaa.
On havaittu, että noin 35 celsiusasteen kohdalla autojen toimintamatka tippui noin 4 prosenttia, mutta tällöin kuljettajalla saattoi olla jo melko kuumat oltavat. Ilmastoinnin kun laittoi päälle, toimintamatka oli ehtinyt laskea jo 17 prosenttia. Myöskin yöllä ajamisen säästä riippumatta on todettu syövän akkua, sillä ajovalojen tehostettu käyttö vie toimintamatkaa jälleen lyhyemmäksi.
Tesla kiistää nämä lukemat
Tesla on kiistänyt osan näistä väittämistä sanoen, että heidän keräämistään tiedoista miljoonien matkojen perusteella ei näkyisi tämänkaltaisia heittelyjä auton toimintamatkassa -7 celsius-asteen alapuolelle mentäessä. Yhtiö ei kuitenkaan ole julkaissut näitä tietoja, joissa näkyisi todellisia lukemia toimintamatkan heikkenemisestä, sekä kylmissä että kuumissa olosuhteissa.
Yksi yhteinen asia sähköautoilla ja tavallisilla autoilla vuorenvarmasti on. Energiatehokkuus, riippumatta siitä ajatko akun antamalla teholla tai polttoaineen antamalla teholla, on riippuvaista siitä minkälaisessa maastossa ja ilmastossa ajat, ja mikä on ajotapasi. Toimintamatka heikkenee missä tahansa autossa, jos ajetaan kiihdytellen jatkuvasti, tai jos ajetaan vaikkapa vuoristossa jossa on paljon ylämäkiä.