Biokaasuautot Suomessa

Biokaasuautot ovat olleet viime aikoina tapetilla ilmastonmuutoksen myötä. Biokaasu saattaa olla jopa ympäristöystävällisin vaihtoehto kaikista ajoneuvoista, sillä päästöissä päästään jopa nollaan biokaasupolttoaineen avulla.

Biokaasu Suomessa

Suomessa toimii mm. Gasumin polttoaineasemia, joilla voi ladata kokonaan uusiutuvaa sekä suomalaista biokaasua biokaasukäyttöiseen ajoneuvoon. Toisena vaihtoehtona on maakaasu, jota käyttämällä päästöt ovat jopa 25 prosenttia pienemmät kuin tavallisessa bensiinikäyttöisessä autossa. Suurin osa näistä asemista toimii Etelä-Suomen alueella, yksi Oulussa, ja muutamia näiden välisellä matkalla.

Suomen hallituksella on käynnissä tavoite minkä mukaan pyritään siihen, että Suomessa olisi käytössä 50 000 biokaasulla toimivaa ajoneuvoa vuoteen 2030 mennessä. Suomi saisikin skarpata biokaasuautojen määrässä, sillä naapurimaa Ruotsissa biokaasulla toimivia autoja on jo yli 50 000 kappaletta.

Kaasulla toimivat autot Suomessa

Ensimmäinen kaasulla toimiva bussi tuli Helsinkiin vuonna 1996. Vuonna 2016 kaasuautoja oli rekisteröitynä jopa yli kaksi tuhatta, ja vuonna 2018 niitä rekisteröitiin pelkästään kyseisenä vuonna yli 1000 kappaletta.

Alkuperäiseen suunnitelmaan kuului se, että Suomessa olisi käytössä vuoteen 2020 mennessä 5000 biokaasulla toimivaa autoa, mutta koska tämä luku ylitettiin jo vuonna 2018, asetettiin uudeksi tavoitteeksi 15 000 autoa vuoteen 2025 mennessä. Nyt tavoite on jo 50 000 autoa vuoteen 2030 mennessä. Kaasu toimiikin erityisen hyvin polttoaineena talvella Suomessa, sillä se toimii erinomaisesti myös jäätävissä olosuhteissa.

Kaasuautojen verotus

Suomessa kun on tapana verottaa vähän kaikkea, niin kaasuautot eivät tietenkään ole mikään poikkeus. Suomessa pitää maksaa perusveron lisäksi käyttövoimaveroa kaasuautolla ajamisesta. Trafin sivuilta löytyy myöskin tietoa verotuksesta. Tämä verotusmuoto tuli voimaan vuonna 2013.

Käyttövoimavero on kuitenkin paljon edullisempi kuin esimerkiksi dieselkäyttöisissä ajoneuvoissa. Huomioon tulee kuitenkin taas ottaa kaasuautojen hinta, sillä niillä saattaa olla hintaa vähän enemmän kuin perinteisellä bensiiniä käyttävällä autolla. Yleensä verotus on keskikokoisessa ajoneuvossa noin 200 euroa vuodelta, kun taas vastaavassa dieselkäyttöisessä autossa se olisi 360 euroa vuodessa. Biokaasuautot ovat alkaneet yleistymään Suomessa kovaa vauhtia erityisesti viime vuosina sekä EU-direktiivin myötä, jossa on tavoitteena saada Eurooppaan enemmän biokaasulla toimivia autoja.