Yleistä hybrideistä

Kun puhutaan hybridiautosta, silloin tarkoitetaan autoa, jossa on käytössä kaksi eri voimanlähdettä. Jos voimanlähteitä on kolme, silloin on kyseessä tribrid. Nykyajan autoissa useimmiten voimanlähteinä toimivat polttoainetta käyttävä moottori, sekä sähköä käyttävä moottori. Kehitteillä on myöskin mm. paineilmaa hyödyntävä hybridi, jossa polttomoottorissa toimivia mäntiä liikutettaisiin paineilmalla. Myöskin vetykäyttöisiä hybridiautoja on tuotu markkinoille mm. Toyotan toimesta. Enemmän näistä muissa artikkeleissa.

Taloudellisuus

Hybridiauto on useasti kalliimpi, kuin pelkkää polttoainetta käyttävä auto, mutta hybridiautolla ajo on pitkällä aikavälillä kannattavampaa, koska polttoainetta ei mene yhtä paljon. Ensimmäinen hybridiauto tuli markkinoille 1997, ja se oli kaikkien tuntema Toyota Prius. Tämä aloitti niin sanotun “hybridiauto -villityksen”, joka on jatkunut nyt jo yli 20 vuotta. Viime aikoina kuitenkin mm. sähköautot ovat alkaneet korvata hybridiautoja taloudellisesta ja ympäristöystävällisemmästä näkökulmasta ajatellen.

Hybridiauton tehokkuus

Yleensä motiivina hybridiauton hankintaan on sen vähäinen polttoaineen kulutus. Viime aikoina autojen valmistajat ovat alkaneet kuitenkin huomaamaan, että hybridi-teknologialla voidaan tehdä myös tehokkaita autoja. Jotta saisit kaiken irti hybridiautosta, kannattaa auton valinnassa miettiä omaa ajotyyliä, sillä hybridiautoja on todella moneen lähtöön. Esimerkiksi wikipediasta löytyy listaa hybridiautomalleista.

Moderni hybridiauto toimii siten, että se käyttää pelkästään sähkömoottoria ajettaessa tietyn nopeuden alapuolella, tai kun auto on pysähdyksissä. Kun sähkömoottorin akku alkaa olla lopuillaan, polttoainetta käyttävä moottori tulee mukaan vahvemmin, ladaten sähkömoottoriin lisää virtaa, ja ottaen ohjat auton toiminnassa. Tämä tekee moderneista hybrideistä erittäin energiatehokkaita. Myöskin hevosvoimia voidaan saada melko paljonkin hybridiautoihin, vaikka polttoainemoottori ei olisikaan kovin suuri.

Kuinka hybridit toimivat?

Hybridiautot saattavat vaikuttaa kaikki melko samanlaisilta, kun niitä tarkastellaan tavallisen tallaajan näkökulmasta. Näin ei kuitenkaan ole, sillä hybrideitä on todella laaja kasti. Vanhemmissa sekä ns. “perinteisissä” hybridiautoissa, kuten mm. Toyotan Prius -mallissa, ns. “päämoottorina” toimii polttoainetta käyttävä moottori, ja sähkömoottori niin sanotusti vain tukee auton toimintaa säästäen energiaa ja polttoainetta.

Sähkömoottori myöskin tuottaa energiaa muuntaen jarrutuksesta saatavaa kineettistä energiaa sähköksi. Ilman polttoainemoottoria sähkömoottori ei kuitenkaan pysty lataamaan akkua itsekseen, ja hybridiauton akku olisi tuolloin todella lyhytkestoinen ja auton toiminta olisi muutenkin kaikin puolin todella heikkoa.

Moderni hybridiauto toimii siten, että se käyttää pelkästään sähkömoottoria ajettaessa tietyn nopeuden alapuolella tai kun auto on pysähdyksissä. Kun sähkömoottorin akku alkaa olla lopuillaan, tai aletaan kiihdyttämään kovempaa, polttoainetta käyttävä moottori tulee mukaan vahvemmin ladaten sähkömoottoriin lisää virtaa ja ottaen ohjat auton toiminnassa.

Yleensä sähkömoottori on integroitu vaihteistoon ja toimii ensisijaisena voimanlähteenä. Polttoainetta käyttävä moottori tukee sitten vain sähkömoottorin toimintaa. Toyotalla on kuitenkin malleja, joissa on Hybrid Synergy Drive -ominaisuus. Siinä “CVT”, eli “Continuously Variable Transmission”, toimii perinteisen vaihteiston tilalla. Tässä vaihteistossa hyödynnetään mm. aurinkopyöriä, hammaspyöriä sekä planeetan mallista ratasta.

Miksi valita hybridi?

Jos haluat säästää rahaa polttoaine- ja ylläpitokustannuksissa, tai haluat yleisesti ajaa ympäristöystävällisemmällä ajoneuvolla, mutta et kuitenkaan täysin sähköisellä autolla, hybridiauto voi olla sinulle sopiva valinta. Kannattaa silti miettiä tarkkaan budjettia sekä käydä läpi eri hybridimalleja ja vaihtoehtoja, sillä niitä on todella paljon ja monilta eri valmistajilta. Kaikki eivät todellakaan mahdu tähän artikkeliin.